Lillian Paulsen Hetlevik Demensaksjonen

Vær med på å gjøre det litt lettere!

Min mamma har demens/Alzheimer - og det tror jeg må være en av de verste sykdommer man kan få. Ikke bare for den som får sykdommen - men også for alle rundt. Vi har mistet en liten bit av vår kjære mamma, mormor, farmor, oldermor hver dag siden hun ble syk. Dette er en sykdom som sakte spiser opp personligheten til den som får den. Det skjer gradvis - og det er ingenting som kan stoppe det. Nå har mamma langt fremskredet Alzheimer - og hun kjenner oss ikke igjen - men det ligger nok noe der - helt bakerst som forteller henne at hun har en forbindelse til oss - for på gode dager blir hun glad og lyser opp når hun ser oss. Og plutselig kan det komme en hel setning som har mening. Disse små tingene er med på å holde oss oppe. For det er hjerteskjærende å se hva dette har gjort med mamma som alltid har vært den vi har gått til - som er/var klok, forståelsesfull, kunne hjelpe med svar på det meste og alltid stilte opp. Nå er det vår tur til å stille opp - så vær med og støtt denne viktige saken. 21 september er det den internasjonale Alzheimer og Demens dagen. Hvert 68 sekund utvikler noen i verden demens. I dag har over 77 000 mennesker i Norge demens, og trolig vil antallet fordobles fram mot 2040. Ca 60% av disse i form av Alzheimer og 20% har utviklet demens etter hjerneslag eller hjerneblødning, også kalt Vaskulær Demens. De resterende 20% kommer i form av Frontallappdemens, eller i sammenheng med andre sykdommer som Parkinson, Demens med Lewy-Legemer (proteinansamlinger i hjernen), Creutzfeldt-Jakobssykdom, hjernesvulst, hodeskader, Normaltrykkshydrocefalus (voksenvannhode), AIDS, stor og langvarig bruk av alkohol eller andre rusmidler. Demens kan også utvikles av vitaminmangel eller hormonubalanse, hvor det kan være mulig med behandling. I dag finnes det ingen kur mot demens og over 350 000 nordmenn er nær pårørende til en med demenssykdom. Demens er tabu og det er vanskelig å prate om. Vær med på å gjøre det litt lettere!

21.09.2016 21.10.2016

Lillian Paulsen