Ørnes skole Ørnes Innsats for andre

Demensaksjon 2020

Innsats for mennesker med demens Vi har valgt valgfaget Innsats for andre og er med i Nasjonalforeningen for folkehelsens Demensaksjon. Vi har lært om demens og om frivillighet og samler nå inn penger til forskning på demens. Hvorfor engasjerer ungdom seg for mennesker med demens og demensforskning? Mange av oss har besteforeldre eller andre familiemedlemmer som har denne hjernesykdommen. I dag finnes det ingen kur eller behandling som virker. Det haster å forske! Situasjonen i Norge i dag: 77 000 personer lever med demens 10 000 nye tilfeller pr år 350 000 pårørende 4000 under 65 år 60 % bor hjemme 80 % på sykehjem har demens Om 20 år vil det være dobbelt så mange som får demens og dobbelt så mange som blir pårørende til en person med demens. Demens er den nye store folkesykdommen. For hver krone du støtter Innsats for andre med kommer vi et skritt nærmere en behandling og en kur som virker. Støtt oss i dag!

16.09.2020 27.09.2020

Ørnes skole